-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49335 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آية صديقون و آية نور در سورة حديد پيرامون چه مطلبي است؟

در آيه 19 سورة حديد ميخوانيم «وَالَّذينَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ اُولئِكَ هُمْ الصِّدّيقُونَ وَالشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ اَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ» [كساني كه به خدا و رسولان او ايمان آوردند ، آنها «صديقين» (بسيار راستگويان و تصديق كنندگان) و گواهان نزد پروردگارشان هستند ، براي آنها است پاداششان و نورشان]!

در «شواهد التنزيل» از «ابن ابي ليلي» از پدرش ، چنين نقل ميكند

«قالَ رَسولُ اللهِ(ص) الصِّديقُونَ ثَلاثَه حَبيبُ النَّجارِ مُؤمِنُ آلِ ياسينَ ، وَ حِزبيل (حزقيل) مُؤمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ، وَ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ اَلّثالِثُ وَ هُوَ اَفْضَلُهُمْ»

[رسول خدا(ص) فرمود صديقان سه نفرند حبيب نجار مؤمن آل ياسين ، و حزقيل مؤمن آل فرعون ، و علي بن ابيطالب سومين نفر آنهاست و از همة آنان افضل و برتر است]. (شواهد التنزيل 2/223، ح 938).

در آيه 27 سوره «حديد» ميخوانيم «يا ايُّهَا الُّذينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اللهَ وَ آمَنُوا بِرَسُولِهِ يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرُلَكُمْ وَ اللهُ غَفورُ رَحيم»

[اي كساني كه ايمان آوردهايد از خدا بترسيد و به رسولش ايمان بياوريد ، تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و براي شما نوري قرار دهد كه با آن راه برويد، و گناهان شما را ببخشد و خداوند غفور و رحيم است].

در «شواهد التنزيل» از ابن عباس در تفسير اين آيه نقل ميكند كه مراد از جمله «يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنَ مِنْ رَحْمَتِه»ِ حسن و حسين (ع) است (كه خداوند به علي (ع) مرحمت فرمود) و منظور از «يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشوُنَ بِهِ» ، علي بن ابيطالب (ع) است (كه نور امت اسلام و مايه هدايت آنها است). (شواهد التنزيل 2/227)

«ابن عباس» اين سخن را از خود نگفته است ، زيرا در حديث ديگري در همان كتاب با سند خود از «جابر بن عبدالله» از پيامبر اكرم (ص) نقل شده كه در تفسير «يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ» فرمود «منظور حسن و حسين (ع) است» و در تفسير «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» ، فرمود «منظور علي بن ابيطالب است». (همان مدرك/228،ح 944)




پيام قرآن ج 9

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.